Over 250 personer deltok på markeringen, tross det våte været. Hver deltaker fikk utdelt en bingobong som de gikk rundt Søylandstjernet med, og lette etter poster med trekningstallene.

– Ti minutter før klokken 10:00 sto de første barnehagebarna klare, forteller arrangør Kristine Hanssen imponert til Agder.

Utover formiddagen var det jevnt trøkk med barnehagebarn og skoleelever, barselgrupper og spreke pensjonister. Allerede før klokken 12.00 hadde omkring 150 små og store vært gjennom løypa.

Utpå ettermiddagen kom det også flere barnefamilier og andre i ulike aldre.

– Vi opplevde at trimbingo virkelig var noe som fenget alle aldre! Det var skikkelig god stemning, til tross for til tider svært bløte bingobonger.

Det var flere som fikk bingo på en rekke, og en heldig jente som fikk fult brett rett før klokken 18:00. Resten av gevinstene ble trukket blant de som hadde deltatt, i en ekstratrekning dagen etter.

– Det at hovedpremien gikk på selve bingoen, syns vi var ekstra stas. Det var utrolig kjekt å endelig kunne samle folk igjen. Det at hele 250 små og trosset været, og gjennomførte med et smil, var utrolig gøy.

– Vi håper at vi kan gjenta suksessen og bygge videre på arrangementet til neste år. Det var fantastisk å se så mange være fysisk aktive.

Hovedråd om fysisk aktivitet

... for voksne og eldre:

1. Vær regelmessig fysisk aktiv i hverdagen, også lett fysisk aktivitet teller.

2. Gjennomfør minst 2,5 til 5 timer med moderat aktivitet fordelt utover uka. Hvert minutt teller. Økes aktivitetsnivået til høy

intensitet eller anstrengelse, kan tiden halveres. For mange er det vanligste å gjøre en kombinasjon.

Som en del av din ukentlige fysiske aktivitet bør du gjennomføre øvelser som gir økt muskelstyrke til store muskelgrupper to

eller flere dager i uka. Er du over 65 år bør du i tillegg inkludere balansetrening for å opprettholde fysisk funksjon og forebygge

fall.

3. For å oppnå flere helsegevinster kan voksne og eldre gjennomføre fysisk aktivitet i mer enn 300 minutter med moderat

intensitet eller mer enn 150 minutter med høy intensitet i uka, eventuelt en kombinasjon av moderat og høy intensitet.

Hvis dette er mer enn du greier å gjøre akkurat nå, så gjør det du kan. All aktivitet teller.

... for barn og unge:

1. Barn under skolealder bør være aktive i minst 3 timer jevnt fordelt gjennom dagen.

2. Barn over skolealder anbefales minst 60 minutter fysisk aktivitet daglig.

3. Begrens tiden i ro. Skjermtid frarådes barn under 2 år, og bør begrenses for alle barn og unge.