Gå til sidens hovedinnhold

Agder fortsetter abonnementsveksten

Stadig flere leser Agder. Det siste året har Agder vokst med 145 abonnenter. Opplaget ender på 7313 abonnenter.

– Dette er gledelige tall for Agder som kommer frem i de offisielle tallene fra Mediebedriftene. Etter et krevende år med koronapandemi og omorganisering av avisproduksjonen, ender avisen opp med en abonnementsvekst på 145, eller omkring to prosent, kommenterer redaktør og daglig leder Kristen Munksgaard overfor egen avis.

20 prosent digitale

Interessant er det også å se at stadig flere blir digitale abonnenter. Av de 7240 abonnentene er ca. 20 prosent rene digitale brukere. Det vil si at Agder har 1407 abonnenter som bare bruker de digitale plattformene. 5833 er komplettabonnenter, det vil si at de også får papiravisen i postkassen.

– Vi hadde en nedadgående abonnementstrend frem til 2017. Siden den gang har vi vokst – og er nå tilbake til gamle høyder, forteller Munksgaard.

Opplagsvinner i sør

Lyngdals Avis har nådd nye høyder. Det offisielle tallene viser at Lyngdals Avis aldri har hatt flere abonnenter. Avisen har et godkjent opplag på 1677 eksemplarer. Det er en vekst på fem prosent. Av disse 1677 abonnentene er hele 782 rene digitale abonnenter.

– Det henger naturlig sammen med at Lyngdals Avis er en endagers papiravis, mens det er en syvdagers avis elektronisk. Lyngdals Avis har hatt en formidabel vekst de seneste årene – og har fått en godt forankret plass i lokalsamfunnet, mener Kristen Munksgaard som også er daglig leder i Lyngdals Avis.

Dalane Tidende i Egersund ligger et hestehode foran Agder i antall abonnenter. I tallene fra MBL går det frem at avisen har 7492 abonnenter, en fremgang på 177. 1445 av disse er rene digitale abonnenter.

Lister går tilbake, viser de offisielle tallene fra MBL. Lister har et godkjent opplag på 5797, en tilbakegang på på 124. Også Lindesnes går tilbake med 172 eksemplarer og får et godkjent opplag på 6035.

Fædrelandsvennen går med tilbake på Agder. Avisen får et godkjent opplag på 36.614, en tilbakegang på 1182.

Gode konserntall

Amedia som aviskonsern gjør det svært godt.

Det totale opplaget for Amedias aviser økte med 43.036 fra andre halvår 2019 til andre halvår 2020. Den samlede fremgangen er på 4,1 prosent det siste halve året og 6,5 prosent det siste året, ifølge de registrerte opplagstallene til Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Størst økning har Nordstrands Blad som økte opplaget med 33 prosent til 5.980 på ett år!

– Vi gleder oss stort over opplagsveksten. 2020 ble et år da kraften i og viktigheten av journalistikken viste seg med full tyngde. Amedias aviser har levert samfunnsviktig journalistikk hver eneste dag, og det ser vi resultatet av nå, sier konserndirektør Pål Nedregotten, som er øverste ansvarlig for abonnement i Amedia.

– Da Norge stengte ned, åpnet vi innholdet i alle våre aviser for alle gjennom et nytt premiumabonnement. Introduksjonen av +Alt-abonnementet og de kampanjene vi har hatt i tilknytning til dette har gitt en formidabel effekt, som må sees på som en engangseffekt akkurat nå. Vi vil neppe se det samme neste halvår. Da forventer vi en mer normal situasjon, sier Nedregotten.