Norges største utgiver av redaktørstyrte medier har kjøpt seg inn i Norges største frittstående podkastprodusent Moderne Media.

Moderne Media er en av de største aktørene i Norge innen produksjon og annonsesalg på lyd. Selskapet har tatt en sterk posisjon i brukermarkedet gjennom appen Untold, som ble lansert like før sommeren.

Amedia har gjennom sine aviser en rekke podkaster, både nasjonale og lokale. Ambisjonene for en forsterket satsing er store, og Amedia går derfor inn som aksjonær i Moderne Media med en andel på 49 prosent.

Nye vekstområder

For ytterligere å forsterke arbeidet med både redaksjonell og kommersiell vekst, etablerte det stiftelseseide medieselskapet i vår avdelingen Amedia Strategi og vekst. Den felles podkastsatsingen med Moderne Media er den første store investeringen i rammen av dette initiativet.

– Amedia har skapt høyere etterspørsel etter journalistikken i lesermarkedet og har en positiv vekst i det digitale annonsemarkedet de siste årene. Vi tar nå nye offensive grep med sterkere satsing på ny redaksjonell og kommersiell vekst. Gjennom investeringen i Moderne Media styrker vi vår innholdssatsing i kampen om særlig yngre generasjoners tid, sier Gisle Torheim, visekonsernsjef og CFO i Amedia.

Han understreker at Amedia og Moderne Media er en svært god match. Den nærmeste tiden vil man jobbe med å utvikle mer innhold på tvers av de ulike tjenestene, noe som kommer brukerne til gode.

Sterkere sammen for redaksjonell utvikling

– Stadig flere av våre aviser tar redaksjonelle lydinitiativ for å nå bedre og bredere ut med sitt journalistiske innhold. Nå blir Moderne Media sentral i arbeidet med å løfte Amedias podkastsatsing videre. Gjennom partnerskapet med Moderne Media vil våre redaksjoner få tilgang til gode verktøy og et ledende kompetansesenter på lyd. Det vil sette våre aviser i bedre stand til å produsere enda mer og bedre lydinnhold til eksisterende og nye abonnenter, sier Arne Reginiussen, direktør for nye medier i Amedia. Han vil være Amedias representant i styret i Moderne Media.

Jim Fossheim, eier og daglig leder i Moderne Media, er glad for samarbeidet med Amedia, og at konsernet nå kommer inn på eiersiden.

– Amedias redaksjoner og Moderne Media vil i fellesskap jobbe med konseptutvikling. Det vil bidra til nye og spennende podkastprodukter til begge selskapenes abonnenter, gjennom å dra nytte av Amedias store redaksjonelle nettverk med over 1.000 reportere rundt om i Norge og Moderne Media sin erfaring med å bygge lydprodukter, sier Fossheim.

Gode nyheter for lokalavisene

Marie Olaussen, utviklingsredaktør i Tønsbergs Blad, står bak Strandkongene, en av Amedias podkaster produsert med Moderne Media.

– At Amedia og Moderne Amedia nå går sammen om ny storsatsing på lyd, er gode nyheter for oss som lager lokalavis. Podkast er en fantastisk metode for å formidle gode historier, vise sammenhenger og gjøre kompliserte saker lettere å forstå. Selv om det er for tidlig å si hvordan denne satsingen blir i detalj, tror jeg det er et enormt potensial i denne avtalen. Etter hvert vil den komme både våre redaksjoner og våre abonnenter til gode, sier Olaussen.

Strandkongene vant Amedias pris for beste lyd og bilde i 2021.

OM MODERNE MEDIA:

Moderne Media har 9 ansatte, og har bygget opp en stor portefølje av populære podkaster, som blant annet Truecrimepodden, Historiepodden, Skrekkpodden, Henrettelsespodden, United we Podkast og You’ll never talk alone.

I 2021 omsatte Moderne Media for 23,3 millioner kroner og leverte et driftsresultat på 5,3 millioner kroner.