Gå til sidens hovedinnhold

Agders forsetter å vokse – digitalt

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

I DAG klokken 10.00 legger Mediebedriftenes Landsforening frem opplagstallene for norske aviser. Svært mange aviser har stanset den nedadgående trenden på abonnement. Det samme har Agder. Når tallene presenteres i dag, kan Agder fryde seg over at vi på ett år har gått frem med 145 abonnenter. Vår totalopplag er på 7240. Vi må flere år tilbake i tid for å finne et så høyt abonnementstall. Selv om papiravisen fortsatt står usedvanlig sterkt i vårt distrikt, er det på de digitale plattformer at vi vokser sterkest.

TIL DET kjedsommelige har vi skrevet om koronapandemien som rammet oss så kraftig for nokså nøyaktig ett år siden. Da fikk også norske aviser store utfordringer. Annonseinntektene forsvant som dugg for solen, mens brukerinntektene økte. Selv om brukerinntektene ikke har kompensert for bortfall av annonseinntekter, har vi klart å komme oss igjennom året på rimelig vis. De endringer som vi har opplevd, vil nok i stor grad være den nye normalen. Selv om vi med sikkerhet får pandemien under kontroll ved hjelp av vaksiner, har endringene nok kommet for å bli.

DET VI opplevde under pandemien var at leserne kom til oss som lokalaviser, fordi vi gav best informasjon om situasjonen. Mange nye abonnenter søkte til Agder for å bli oppdatert 24/7. For det er også en av de store endringene. Mens Agder for år tilbake var en papiravis som kom tre ganger i uken, er vi nå et mediehus som gir nyheter på alle plattformer – digitalt 24 timer i døgnet, syv dager i uken, 365 dager i året.

NÅR VI igjen opplever en flott vekst på abonnementssiden gir det oss inspirasjon til å fortsette vårt samfunnsoppdrag, på godt og vond. Vår oppgave er å speile samfunnet, gi gode og dårlige nyheter til våre lesere. Samfunnsoppdraget har blitt enda viktigere nå etter at sosiale medier flommer over av uverifiserte påstander og diskusjoner som mangler ethvert filter. Vi ser at behovet for redigerte nyheter er større enn noen gang. Det skal vi fortsette å gi, til glede for både nye og gamle abonnenter.