25-års jubilanten Citroën ë-Berlingo har altså kommet i en elektrisk versjon.

Berlingo har vel aldri vunnet noen priser for sitt utseende, men det den kanskje mangler av finesse har den alltid gjort opp for ved å være en meget praktisk bil. Det samme må sies om den nye elektriske varianten.

Daglig bruk

– Det er jo ikke slik at alle kjører til Oslo, påpeker Osmund Rafoss på Åmot Bil i Kvinesdal, nå vi påpeker at rekkevidden er oppgitt til bare 28 mil.

Og det har han jo for så vidt rett i. Det er i det daglige, frem og tilbake til butikken, fritidsaktiviteter og jobb at de fleste av oss bruker bilen, iallfall til daglig.

Den nye elbilen fra Citroën tar plass i et segment der utvalget så langt har vært svært begrenset. For mange familier er det vanskelig å få plass til både voksne, barn og alt utstyret som hører til aktiviteter, både sommer og vinter. Nye Citroën ë-Berlingo er ekstremt fleksibel og gir deg masse plass innvendig. Og vi lever i en tid der man har mine, dine, våre og andres barn.

I tillegg kan ë-Berlingo trekke en tilhenger på inntil 750 kilo.

To modeller

Den leveres i to lengder, 4,40 og 4,75 meter. Man kan også velge mellom én eller to skyvedører. Ladefarten er 100 kilowatt. Den lengste versjonen skal klare 2693 liter bagasje hvis man legger ned baksetene. Citroën vil dermed ha tre elbiler i porteføljen: kompaktbilen ë-C4, kassebilen ë-Spacetourer og ë-Berlingo. Alle tar utgangspunkt i den samme drivlinjen.

Nye ë-Berlingo kommer med samme komfort- og sikkerhetsutstyr som vi kjenner fra resten av personbilfamilien til Citroën. Det inkluderer head-up-display, aktiv filholder, skiltgjenkjenning, kollisjonsvarsling, stabilitetsprogram for tilhenger og automatisk nødbrems med fotgjengeroppdagelse. Sentralt i midtkonsollen sitter også en 8-tommers skjerm og et infotainmentsystem som støtter både Apple CarPlay og Android Auto.

Og ikke minst: Citroën har til alle tider vært opptatt av komfort. Det har produsenten beholdt også i den nye Berlingoen. Gode seter, behagelig kjøring – og en pris på under 300.000 kroner. Jo da, da snakker vi ...