Det er forstemmende når man kommer tilbake til en butikk og butikkens medarbeidere ikke kan kjøpsloven og reglene som regulerer bytterett og garantier. Jeg hadde selv en illevarslende opplevelse i en av byens butikker, der jeg kom tilbake med en vare som var gått i stykker.

Jeg fikk først beskjed om at dette ikke var noe som ble dekket av garantien. Da jeg gjorde vedkommende oppmerksom på kjøpslovens bestemmelser, fikk pipen en annen lyd. Jeg leverte varen, men det skjedde intet på flere uker. Jeg ringte for sikkerhets skyld Forbrukerrådet som gav meg rett i det jeg hadde hevdet overfor butikkmedarbeideren.

For meg løste det seg på en god måte, men det er verd å merke seg at ikke alle butikkmedarbeidere kan regelverket knyttet til handel og forbrukerrettigheter.

Dette er noe butikkene må ta på alvor og gi medarbeidere opplæring i. Det er ofte lurt å kontakte Forbrukerrådet når man er i tvil om regelverket.