Gå til sidens hovedinnhold

Det er helt uforståelig at en politibåt i Lister ikke kan settes i bestilling umiddelbart.

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

FARTEN PÅ det å få politibåt til Lister er ikke akkurat imponerende. Man skulle tro at politikerne vil ha ting til å skje raskt når det er noe som blir puttet inn som ekstrabevilgning i revidert statsbudsjett. Det er imidlertid ikke noe som tyder på «blålys-fart» på prosessen med å få en ny politibåt stasjonert i Lister.

– VI HAR fått inn en post på 15 millioner kroner fordelt på en politibåt i Lister og en i Sandvika. Det blir en robust båt som tåler å ferdes på sjøen. Med en politibåt i Mandal og en i Lister vil dekningen av politibåter være blant de beste i landet, sa stortingspolitiker Gisle M. Saudland (Frp) fra Flekkefjord i juni.

NÅ OPPLYSER Politidirektoratet at det kan gjøres en avtale om en prosess for nasjonal anskaffelse i midten av 2022 og at denne legger til rette for bestillinger fra distriktene. Tidspunktet for når båtene faktisk vil være på vannet er foreløpig helt i det blå. Det er helt uforståelig at en konkret bevilgning fra Stortinget til politibåt i Lister ikke kan settes i bestilling umiddelbart.

DET ER også temmelig uforståelig at ikke politiet i større grad benytter seg av «Norges voktere på havet» nærmere bestemt Kystvakten. Kystvaktloven gir kystvakten hjemmel til å utøve kontroll for en rekke statlige etater, og samarbeid blant annet med politiet og Tollvesenet, Kystverket og Sjøfartsdirektoratet. Alt ligger altså til rette for et tett samarbeid med lokalt politi, men hvorfor utnyttes ikke dette i større grad når «KV Nornen» og andre kystvaktfartøy går frem og tilbake langs kysten?

AT TEINER og garn sjekkes er sikkert vel og bra, men med lettbåter og mye mannskap tilgjengelig, burde det være en selvfølge at lokalt politi i alle havner uten egen politibåt står klar til å gjennomføre promillekontroller og slå ned på tullekjøring i et tett samarbeid med Kystvakten. Seilingsprogrammet til Kystvakten bør i større grad samkjøres med helgeprogrammet i kystkommuner og værmeldingen slik at innsatsen kan settes inn når sannsynligheten for tetthet av småbåter og promille er størst.