Digitaliseringen og utenforskap for eldre?

DATAALDER: Vi lever i en tid med økt digitalisering på ulike felt i samfunnet. Mange, også offentlige tjenester utføres i dag digitalt, skriver Kjell Erfjord.

DATAALDER: Vi lever i en tid med økt digitalisering på ulike felt i samfunnet. Mange, også offentlige tjenester utføres i dag digitalt, skriver Kjell Erfjord. Foto:

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Vi lever i en tid med økt digitalisering på ulike felt i samfunnet. Mange, også offentlige tjenester utføres i dag digitalt. Vi skal gå inn på «nettet» får vi vite. Det satses også på apper, som f.eks. Vipps. Digitaliseringen er kommet for å bli, og er i stadig rask utvikling på nye felt, noe vi har sett nå i koronatiden med bl.a. digitale møter via Teams og Skype. Mulighetene er mange, og det er også mye positivt å si om disse nye tjenestene.

Imidlertid skaper dessverre denne utviklingen også store utfordringer for mange. Statistisk sentralbyrå regner med at rundt 800 000 nordmenn ikke deltar like mye i samfunnet som andre fordi de ikke makter å bruke digitale tjenester. Det er særlig eldre, men gjelder også andre grupper. Dette er bl.a. personer som ikke har benyttet data på jobb i sin yrkesaktive tid, og andre som ikke har hatt muligheter til å lære databruk.

Ofte når vi ringer offentlige kontorer eller har bruk for andre tjenester, får vi opplest mye informasjon om mulighetene som finnes på «nettet», i stedet for å «forstyrre» mennesker slik at de må snakke med oss. Vil du ha faktura på papir siden du ikke har nettbank, må du ofte betale kr 50 i «straffegebyr» for den varen du har kjøpt. I flere sammenhenger får du ikke lenger betalt med kontanter, men må bruke kort eller Vipps. For mange eldre som alltid har betalt sine tjenester med kontanter, er dette problematisk.

Offentlig sektor som er etablert for å betjene innbyggerne, er kanskje ikke klar over at ca. 900 000 av landets innbyggere er over 62 år? Disse utgjør ca. 20% av innbyggerne i mange kommuner, og flere har ikke tilstrekkelige kunnskaper for å gjøre seg bruk av de digitale tjenestene. Dette fører dessverre ofte til utenforskap, fremmedgjøring og også litt diskriminering av mange eldre innbyggere i kommunen. Her har kommunene en viktig oppgave med å gi kurstilbud og annen informasjon slik at eldre innbyggere også kan benytte digitale tjenester. Pensjonistforbundet mener vi må å få en opplæringsreform i digitale verktøy for å sikre alle like muligheter til å delta i samfunnet.

Artikkeltags