Omkjøringen koster flesk

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.SÅ LANGT har omkjøringen i forbindelse med opprustningen av tunnelene på E39 over Kvinesheia, kostet samfunnet 165 millioner kroner. Både Statens vegvesen og Allfarveg har fått kritikk for at arbeidene med Fedaheitunnelen, Teistedaltunnelen og Vatlandstunnelen er lagt opp slik at Allfarveg sitt entreprenørselskap Veidekke skal kunne bruke hele høsten og store deler av våren på dette og at all trafikk i månedsvis må ledes via den svingete veien over Kvinesheia. En omkjøring som gir en omvei på minst 25 minutter ekstra kjøretid.

OGSÅ PÅ denne plass har vi uttrykt misnøye med måten dette har vært løst på – og i dagens avis forklarer vi regnestykket som viser hva dette minst har kostet samfunnet i ekstra kostnader, både for privatbilister og profesjonelle transportører som har landeveien som sin arbeidsplass. Regnestykket er basert på en trafikk på 6000 biler i døgnet.

I ET leserinnlegg i dagens avis, påpeker også Leif-Erik Pedersen det absurde med måten opprustningen har vært gjennomført på. Uansett om det av og til hadde vært nødvendig med stenging av veien, så er det helt uforståelig at man skal måtte stenge veien i tre måneder i høst – og enda mer uforståelig at vi trolig kommer til å se ny stengeperiode til våren. På ettermiddager, kvelder og netter burde det har vært mulighet for kjøring på veien i lengre perioder.

DAGENS REPORTASJE viser med all tydelighet at planleggingen av dette prosjektet ikke har vært god nok – og at det faktum at veien driftes som et privat og offentlig samarbeidsprosjekt, ikke må gjøre dette til en honningkrukke for det private eierselskapet. Dette er en svært viktig strekning på europaveien mellom Stavanger og Kristiansand – og her burde man ha satt alle kluter til for å redusere nedetiden for veistrekningen til et absolutt minimum. Det vi har vært vitne til i denne saken så langt, er fullstendig uholdbart.

Artikkeltags