Sendrektighet i E39-tunnelene

DEL

MeningerARBEIDET MED oppgradering av tunnelene på E39 over Kvinesdal går dessverre altfor tregt. Siden slutten av august vi som trafikanter måttet kjøre den gamle europaveien, via Liknes. Og intet stygt sagt om Liknes, men for alle som bruker E39 som en transportetappe, betyr omkjøringen omkring 20 minutter ekstra kjøring. Det er lang tid.

I FØRSTE omgang skal arbeidet i tunnelene foregå frem til desember. Så skal man, klokelig nok, ta en pause frem til våren, slik at vi unngår vinterkaos på den gamle europaveien. Men til våren er man tilbake med omkjøring og dertil hørende forsinkelse på strekningen mellom Flekkefjord og Lyngdal.

FRA INFORMERT hold blir det fortalt at arbeidet i tunnelen ofte står helt stille og at omkjøringen til tider synes å være helt unødvendig. Folk i området har henvendt seg til Agder og stilt spørsmål ved hvorfor ikke man nærmest jobber i døgndrift for å få tunnelene ferdig på rekordtid. Da Agder skrev om det i slutten av september, var forklaringen at det ikke var ønskelig med nattarbeid – og at så lenge den gamle E39 er av en så god kvalitet, er det ikke nødvendig med nattarbeid.

TUNNELOPPGRADERINGEN er tiltak som må utføres som følge av EU-direktiv og tilhørende norske forskrifter og pålegg. Det er fire tunneler som skal oppgraderes. Disse er: Fosselandstunnelen, Fedaheitunnelen, Teistedalstunnelen og Vatlandstunnelen. Formålet er å bedre sikkerheten for trafikantene i tunnelene. Dette gjøres i hele Norge (og Europa) for alle tunneler på hovedveiene som er lengre enn 500 meter.

VI MENER fremdeles at dette er et arbeid som må kunne gjennomføres langt mer effektivt enn hva vi ser i dag – og muligvis burde man ha søkt om dispensasjon ettersom de samfunnmessige konsekvensene er så store. Den omkjøringen vi holder på med nå er både tidkrevende og kostbar, først og fremst for næringslivet, men også for folk flest.

Artikkeltags