NAF har undersøkt folks holdninger til elbiler som vinterbiler. En tredel av de spurte i undersøkelsen tror elbiler har dårligere kjøreegenskaper enn fossilbiler om vinteren. Selv blant elbilistene er det 14 prosent som svarer det.

– Det er ingenting ved elbilen som gjør at den er dårligere på vinterføre. Faktisk kan det at elbilene har et tungt batteri nederst i bilen, gjøre at de kommer seg bedre fram enn bensin- og dieselbiler på glatta, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Mange tror også at elbiler aldri blir skikkelig varme i kupeen om vinteren. 27 prosent oppgir dette synspunktet.

– Dette er også en myte. Faktisk så blir en elbil raskere varm i kupeen enn en bensin- eller dieselbil. I en elbil varmes kupeen opp så å si med en gang, mens motoren må bli varm i en fossilbil før varmeapparatet gir varme, sier Sødal.

Dårligere rekkevidde

Drøyt 20 prosent tror elbilene ikke starter når det er kaldere enn minus 15. Blant fossilbileiere svarer nesten tre av ti at elbilen ikke vil starte i kulda.

– Faktum er at en elbil starter lettere i kulda enn en bensin- eller dieselbil. Det er langt enklere å starte en elmotor enn en forbrenningsmotor, sier Sødal.

I likhet med fossilbilene er også elbilen avhengig av at du har et startbatteri som er i god form.

– Grunnen til at disse mytene holder seg, tror jeg er fordi mange tenker at det stemmer fordi elbilene har dårligere rekkevidde om vinteren. Da er det en del som tror at det er mer trøbbel med dem om vinteren også. Det kan også hende erfaringen med annen forbrukerelektronikk, særlig mobiltelefoner, støtter opp under mytene om elbil.