Toyotas Yaris-modell har fått sin SUV-variant. Tirsdag i denne uken ble første leveranse satt av på tunet til bilforretningen på Trøngsla. Yaris Cross er designet og lages i Europa, på Toyotas fabrikk i Frankrike, der også kompaktbilutgaven av Yaris blir bygget.

Hybrid

Yaris Cross har fått en ny 1,5-liters tresylindret bensinmotor med hybriddrift, som yter 116 hestekrefter. SUV-en har samme akselavstand som kompaktbilen, men er noe lengre. Bagasjerommet tar 390 liter, og baksetene foldes ned i tre deler.

Toyota forventer å bygge mer enn 150.000 Yaris Cross i året på fabrikken i Valenciennes i Frankrike.

Alt i alt og kort fortalt er dette fasiten for bilen etter en prøvetur i regionen:

Kjørestillingen er særdeles god. Setene vil passe de fleste, oversikten til alle sider er bedre enn på de fleste biler i samme størrelse, og rattet er både elegant og behagelig. Rattfunksjonene er også lette å betjene. Bilen er svært lettkjørt, i god Toyota-tradisjon.

Gunstig pris

Du trekker den tradisjonelle girspaken til Drive, og bilen beveger seg vennlig, stabilt og rykkefritt. Det siste er paradeøvelsen til den trinnløse girkassa. Alt av primærfunksjoner sitter der du forventer, de øvrige funksjonene læres fort.

Som Yaris-navnet tilsier, er vi i småbilklassen, Cross er en kompakt crossover. Men lengden er strukket en god del sammenlignet med Yaris, opp til 4,18 meter. Den er også en god del høyere. Bagasjeromsvolumet er på 314 liter.

Prisene starter på 303.900 kroner, da for utstyrsnivå Life, med tohjulstrekk. 4x4 får du fra 333.800 kroner. Toppmodellen er Premier Edition med firehjulstrekk . Den kommer med en solid utstyrspakke innabords og koster 426.900 kroner.