Gå til sidens hovedinnhold

Eventyrlig rotur: Hidra-elevene rodde seg rundt øya – på gamlemåten

I gamle dager fantes det ikke motorbåter, derfor måtte de som bodde ved havet ro for og komme seg rundt på Hidra.

Vi i 7.klasse hadde lyst til å kjenne på kroppen hvordan det var å ta seg rundt på Hidra i gamle dager. Vi ønsket derfor å ro rundt Hidra. Vi valgte å ro rundt den vestlige delen av øya.

Før roturen prøvde vi å finne litt historie om roing på øya. Hidra var en egen kommune i mange år, men for ca.50 år siden slo vi oss sammen med Flekkefjord. I tidligere tider gikk folk i kirka hver søndag, så da måtte folk ro fra plasser som Åna Sira og fra gårder som lå lenger oppe enn Kvanvik. Det kunne ta en hel dag og reise fram og tilbake. Det var jo slitsomt og kaldt og ro, og det var også noen båter som forliste på sin vei til kirka. I jubileumsboka til Hidra kirke kunne vi lese om at det på 1800-tallet og tidligere, kunne være vanlig å ta seg en dram på vei ut til Hidra. Dette kunne man få både i Dåtlandstranda og i Vågen. Det hendte til og med at noen av mennene ikke kom seg videre fra skjenkestua som var i Vågen.

Forberedelser

Da vi forberedte oss på turen, så har vi øvd på stedsnavn rundt Hidra. Vi har også snakket litt om at på havet så bruker man nautisk mil. En nautisk mil er nøyaktig 1852 meter og brukes som en lengdeenhet. Det brukes til å måle avstand innen navigasjon til sjøs, i luften og i meteorologi. Det er også grunnlaget for hastigheten. Knop er mest brukt. En knop er rett i underkant av 2 km/t.

Noe annet som er viktig er at på sjøen bruker man styrbord og babord. Vi øvde oss også på roteknikk, siden det var viktig å ha en god teknikk når vi skulle ro så langt som vi skulle. Vi prøvde ut forskjellige teknikker. Vi hadde egentlig tenkt å prøve at to stykker skulle ro med et par årer hver. Man fikk god fart med denne teknikken, men det var litt vanskelig å klare å holde takten. Vi bestemte oss for å ro en om gangen halvparten av veien og to stykker med hver sin åre den siste halvdelen.

Det var litt vanskelig å ro gjennom kanalen siden det ble veldig trangt, men med godt samarbeid så gikk dette fint. Vi har også studert vær og vindretninger. Vi ønsket egentlig å ro en dag med vind fra Øst. Da kunne vi gjøre oss ferdig med Hidrasundet i starten av turen. Østenvinden kom aldri, så vi måtte derfor ro andre vei rundt øya.

Klare for eventyr

Mandag 31. juni var det gode værmeldinger. Vi møtte opp ved skolestart ferdig pakka og klare til ferden på et nytt eventyr. Vi hadde følgebåt og førstehjelpssaker med, i tilfelle noe skulle gå galt. Sola stekte, og vi var klare til avgang. Vi begynte og ro litt over klokken 8. Vi rodde utover mot Rasvåg. Deretter rodde vi ut mot Kjellnes og Kirkehamn. Alt gikk etter planen det første kvarteret, helt til den tykke havtåka begynte å dekke Hidra.

Vi hadde heldigvis med en musikkhøyttaler, som gjorde at det var lett for andre båter å høre oss. Læreren vår som kjørte i egen båt ved siden av, hadde med kompass og kart. Vi passet hele tiden på at vi så land.

Da vi rodde rundt i tåka så var det god stemning i båten, men det var en litt “trolsk” stemning siden det var så mye tåke.Vi spiste niste rett utenfor Kjellnes. Inne i Kirkehamn var det ikke så mye tåke. Vi la til kai ved R.B. Nilsen. På butikken kjøpte vi alt mulig fra salat til is. Vi rodde utover mot Hidrasundet og spiste snacks og koste oss. Tåken kom tilbake. Vi rodde i ca. 3 knop i Hidrasundet, mens vi hørte på musikk som vi sang til. Når vi passerte Vågen begynte det å lysne litt, men det var ikke nok sol til at tåken forsvant helt. Det klarnet opp når vi var på vei gjennom Eiekanalen.

På toppen av brua stod det publikum og ønsket og lykke til videre. Til slutt rodde vi den siste lille turen til Marstad hvor vi grillet pølser og badet i det fine været. Det var en veldig fin tur og alle koste seg veldig. Vi brukte tre og en halv time på turen som var på 6,2 nautiske mil.