Stortingspolitiker Gisle Meininger Saudland (Frp) fra Flekkefjord utfordret denne uken samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) med et skriftlig spørsmål om det er en garanti for videre fremdrift av veiprosjektet med ny firefelt E39 dersom ministeren velger å møte opp på åpningen av E39 mellom Kristiansand og Mandal.
– Samferdselsministeren har de siste månedene reist land og strand rundt for å ta ned forventningene til statsbudsjettet og da budsjettet kom er det liten tvil om at disse forventningene, eller mangelen av sådanne ble innfridd, fremholder Saudland og fortsetter:
– Statsråden kutter nå viktige samferdselsprosjekter rundt om i hele landet, også prosjekter Arbeiderpartiet gikk til valg på at de ville være «garantister» for. Den garantien gjaldt bare til regjeringskontorene var kapret.
Er invitert
Saudland påpeker at «til tross for at statsråden kutter prosjekter i hele landet, er han likevel invitert til å bli med på åpningen av nye E39 mellom Kristiansand og Mandal – et prosjekt som ble vedtatt og startet med FrP i regjering.»
– Om statsråden velger å møte opp på åpningen håper jeg det er et tydelig signal til landsdelen om at en av Norges farligste veistrekninger fortsatt er en prioritet og ikke blir skuffelagt i likhet med så mange andre av Aps valgløfter.
Samferdselsministeren har én uke på seg til å besvare det skriftlige spørsmålet.
Kamp om pengene
Når det gjelder de nye E39-prosjektene med firefelt utbygging mellom Stavanger og Kristiansand er alle prosjektene listet opp i regjeringens budsjettforslag for 2023, men Nye Veier er foreslått tildelt en pott fra staten på 6,1 milliarder kroner totalt.
– Rammebevilgningen er omtrent som før, justert med en prisindeks. Nye Veier får overført et omfattende veiprosjekt i form av E16 fra Skaret til Hønefoss uten ekstra midler. Det betyr enda flere prosjekter som skal konkurrere om de samme pengene. I tillegg er prisstigningen i sektoren betydelig, uttalte nylig kommunikasjonsdirektør Christian Altmann i Nye Veier til Agder.
Nye Veier: – Enda flere prosjekter må konkurrere om de samme pengene
– Hva vil tildelingen bety for fremdriften av prosjektene på E39?
– Foreløpig ingenting, svarte Altmann
Har du andre kommentarer til budsjettforslaget?
– Vi tar dette til etterretning, og innser at optimalisering, prioritering og mer vei for pengene blir enda viktigere, opplyser Altmann.
Nye Veier opplyste nylig at de deler strekningen E39 Mandal-Lyngdal i to, og sikter mot konkurranse om utbygging til våren neste år.

Lyser ut konkurranse om bygging av ny E39 neste vår

Ny E39: – Nå må vi stå sammen for resten av strekningen