Publikum bruker store mengder Antibac på Amfi Flekkefjord om dagen, kan senterleder Rune Eriksen bekrefte. Hele ti liter i uken går med.

– Folk er flinke å bruke det, de har blitt til vant til hele situasjonen, konstaterer Rune Eriksen.

Vasker hendene

16 år gamle Alexander Carlsen og Kaspian Blakarstuen (15) tenker ikke særlig over korona, men vasker stadig hendene. De må ta Antibac før hver skoletime.

– Jeg tenker ikke egentlig på korona, sier Alexander Carlsen som går på TIP på Flekkefjord videregående skole. I likhet med Kaspian Blakarstuen som går på Flekkefjord ungdomsskole bruker han hver dag Antibac på skolen.

– Jeg vasker hendene etter at jeg har vært ute og før jeg skal ut. Jeg er blitt avhengig av Antibac, gliser Kaspian Blakarstuen.

Lekerommet stengt

Rune Eriksen sier folk flest er svært korona-flinke. De spriter seg, holder en meter avstand og tar hensyn.

Nylig måte lekerommet stenges som et forebyggende tiltak. Senterlederen har hengt opp plakat der det står at lekerommet er avstengt, og ved inngangspartiet henger det plakater der det står at du skal holde minimum en meter avstand.

– Men jeg håper vi slipper munnbind, sier Eriksen.

– Jeg var i Tyskland i sommer og der var det munnbind overalt. Jeg håper vi slipper det her i Norge.

Noen ganger etter sommeren har senterlederen vært nødt til å si fra til folk på senteret om at de må holde litt avstand. Men det hører til unntakene. Stort sett er folk flinke til å ta koronahensyn.

– Det var folk som klaget og da må du ta affære. Det har vært kun et par ganger etter ferien at folk har stimlet litt sammen, det er slett ikke hver dag. Folk er flinke, de sier fra om det er tomt for Antibac, sier Eriksen.

Han sier mange spør når lekerommet åpner igjen, de synes det er veldig greit å sende barna dit. Men foreløpig er det ikke mulig.

To ganger om dagen skal lekeapparater vaskes, såvel som minibank og dørhåndtak til toalettene.

Det går ut over rengjøringsbudsjettet, og også Antibac koster. Men det er sikkerheten som teller.

– Folk hilser med albuen – forretningsforbindelser kommer hit til senteret og hilser på den måten. Folk er fortsatt obs på situasjonen. Men de er ikke så hysteriske om vi kan kalle det det, som de var en stund. Men det er ingen tvil om at de tar det på alvor.

Det merkes også på omsetningen. I stedet for at folk legger igjen penger i en storby utenlands, bruker de mer penger hjemme i Norge. Amfi har hver uke høyere omsetning nå i høst enn det de pleier å ha.

– Vi har hentet inn det tapte og vel så det, sier Eriksen.

Fra Black Friday til Black week

Daglig kommer det mail fra Amfis hovedkontor der det står at kampanjene skal spres over flere dager. Trend-dager er utvidet fra tre dager til en uke.

På Black Friday i november blir det tilbud fordelt utover hele uka, ikke bare en dag. Det blir ikke åpent klokken 07 om morgenen med kø utenfor.

– Alle kampanjer dras ut over lengre tid, for at folk skal spres ut over et lengre tidspunkt, forklarer Rune Eriksen.

– Åpningstilbud og timestilbud utgår. Friday blir Black Week.