Gangbroplanene på Feda – er nok skrinlagt for godt

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Med overskriften «Gangbro på Feda kan havne langt bak i køen – Vi mangler midler» – i Agders reportasje 7 oktober – er utvilsomt dette kommunale prosjektet i Kvinesdal skrinlagt for alltid. Sikkert til skuffelse for mange på Feda, men kanskje også til glede for andre. For det er ingen hemmelighet at meningene har vært delte på begge sider av elva.

Kommunens enhetsleder for plan – og miljøenheten ga en grei og avklarende forklaring på «avsporingen» av broplanene i reportasjen. Andre og viktigere politiske prosjekter og oppgaver står i kø og venter på å bli løst. Og nye kommer til hvert år. Broplanene som nå er flere år gamle er sunket dypere og dypere nedover i saksarkivene. Men like viktig – byggekostnadene ville nå vært mye høyere enn da planen ble lansert for flere år siden Kanskje fordoblet – i alle fall nesten tror jeg. Og en utvilsomt vanskelig og tung post i kommunal budsjettsammenheng – i alle fall for Kvinesdal alene.

Et av argumentene for sammenbinding av Feda med bobiler og småbåthavn, og Sande og Sandbukta med friområde, sandstrand og kommunal lavvo har vært knyttet til positive verdier for utvikling av Fedasamfunnet og folkehelse. Et lite tankesprang: Det ville vært flott å ha hatt en trivelig rundløype som gikk på begge sider av elva med de to broene som vendepunkter. Og ikke som nå alltid å gå frem og tilbake på begge sider. Tror mange ville satt pris på en slik ny og variert tur – og mosjonsmulighet.

Det kan sies mye om Sandeveien. Jeg har trafikkert strekningen fra Feda bro til Sande og nå til endepunktet på Bines i over 70 år. Veien er like smal og uforandret som den gang, bortsett fra at grusdekket er asfaltert. En annen stor forandring er alle kjøretøyene. Alt fra syklister opp til store og tunglastede renovasjonsbiler med hjulbredde nesten llke bred som veien. Møte med motgående trafikk skjer ofte, og rygging til nærmeste parkeringslomme en dagligdags hendelse. Fotgjengere, barnehagebarn og skoleelever på vei til Sandestranden og lavvo som klemmer seg inn i veikanten møter også hyppig bilisten. To steder på veien er etter min formening direkte trafikkfarlige. Den skarpe uoversiktlige svingen ved Skipsgård, og en bratt stigning opp fra sjøen og Sandebukta til Bines med sine hytter og hus Midt i bakken har veien en kurve der tett vegetasjon på nedsiden av veien gjør at opp- eller nedkjølende sjåfører har null mulighet for å vite om møtende biler kommer i møte. En dyp grøftekant på innsu\iden og bratt skråning på utsiden krever i så fall rygging opp eller ned. Uhell kan lett skje. Her er det heller ikke rekkverk. For egen del opplevde jeg på vinterføre en slik og ubehagelig situasjon. Glatt snøføre stoppet fremdriften. Bremsing var nytteløs. Bilen skled bakover og nedover. men «seilte» heldigvis innover til grøften. Det kunne like gjerne vært å ha sklidd til motsatt side og ut av veien. Hvor sidelengs rulling nedover skråningen på nedsiden neppe hadde vært noen stor « fornøyelse".

Sandeveien er en fylkesvei. Kanskje kan teknisk etat i Kvinesdal bidra til snarlig forbedring av trafikksikkerheten i alle fall på disse to nevnte stedene.

Når det gjelder realisering av gangbroplanene avslutter jeg fortsatt som pessimist.

Håper likevel å ta feil.

Artikkeltags