Gå til sidens hovedinnhold

Glitrende – selv uten diskant

Spreke tolkninger av både folkemusikk, klassisk musikk og popmusikk og det med dyptklingende instrumenter. Trio no Treble betyr rett og slett en trio uten diskant.

Fredag satt de tre musikerne på scenen i Flekkefjord kulturhus Spira. Lars Marius Hølås på bratsj, Eivind Rossbach Heier på cello og Jostein Bolås Brødreskift på kontrabass har opplevd tider med konserttørke under korona-pandemien. For dem var det derfor befriende igjen å kunne spille for et publikum, som riktignok kunne ha vært flere i tallet, men som likevel gav uttrykk for sin begeistring for den muntre trio fra Trøndelag.

Lokal stjerne

Men la oss ta det første først: Det er blitt en flott tradisjon at en eller flere elever fra Flekkefjord kulturskole åpner konsertene i regi av Klassisk Flekkefjord. Så også fredag. Mirijam Goepel har i ni år spilt fiolin og fikk fredag kveld lov til å åpne konserten. Hun trakterte sitt instrument med stor selvsikkerhet og kan helt sikkert gjøre stor suksess som musikere om det er den veien hun ønsker å gå.

Vel gjennomført, Mirijam!

Men det er likevel de tre voksne som skal ha mest oppmerksomhet her. Lars Marius Hølås på bratsj, Eivind Rossbach Heier på cello og Jostein Bolås Brødreskift på kontrabass har hatt flere suksessfulle konserter både i Norge, Sverige, Serbia og Russland. De tre har blant annet vært på Festspillene i Helgeland og i Operaen i Oslo. Arve Tellefsen debuterte som digital artist sammen med Trio no Treble like etter korona-utbruddet.

Munter klang

Så kan man naturligvis på forhånd mene at instrumentsammensetningen vil sette et dystert preg på konserten. Men slett ikke. Selv om det er dype toner og ingen diskant, får de tre musikerne det til å klinge tildels muntert, ikke minst fordi de tre selv er så levende med i musikkutfoldelsen. Så skal det naturligvis sies at det ikke er mange musikalske stykker som er laget for en besetning bestående av bratsj, cello og kontrabass. Mye av musikken har de selv arrangert. Og det har de lykkes godt med.

Etter en klassisk del der man hører både Brahms og Beethoven, der Haydn og vår egen Grieg blir viet oppmerksomhet, er det likevel når de kommer til det populærmusikalske innholdet at trioen selv blomstrer. De sprudler i samspill på scenen og hygger seg når de spiller både Beatles-medley og ikke minst Billy Eilis «Bad guy».


Oppstemt

Joda, Trio no Treble gir oss en frisk og annerledes strykeoppvisning, gnistrende godt samspill og brilliant tekniske løsninger og overganger – og de får naturligvis topp karakterer uansett hvor de presenterer sin musikk. De tre musikerne trakterer sine instrumenter på en glitrende måte, både alene og i samspillet.

Vi gikk gladere, mer oppløftet og oppstemt ut i oktoberkvelden etter fredagens konsert.