Det ble en historisk dag på Ullevaal Stadion da Amedia og TV 2 markerte inngåelsen av et samarbeid om visning av fotballrettigheter.

Agder og mer enn 80 andre Amedia-aviser får nå muligheten til å vise fotball, ishockey og håndball på divisjonsnivå fra hele landet. Avtalen betyr at over 5.000 fotball-, håndball-og ishockeykamper, blir tilgjengelig for Amedias abonnenter og på TV 2 Play.

Det nyetablerte partnerskapet betyr at Amedia og Agder, i tillegg til TV 2 skal vise alle kampene fra OBOS-, PostNord-og Norsk Tipping-ligaen samt 4. divisjon for herrer. Det samme gjelder for Norgesmesterskapet for herrer (cupen) og aldersbestemte landslag.

Visningene starter fra neste år.

– Avtalen styrker Amedias tilbud

– Vi får et enda sterkere sportstilbud til glede for våre lesere og abonnenter, som vi kommer til å ha mange år fremover. Avtalen med TV2 er selvfølgelig veldig bra for oss, men også for fotballen som får masse oppmerksomhet på alle nivåer, uttaler Anders Opdahl, konsernsjef i Amedia, til Agder.

Opdahl tror at sport er en viktig innholdskategori, og ser for seg at Amedias aviser vil tiltrekke seg flere lesere og abonnenter. Han mener avtalen også styrker bredden i Amedias tilbud.

– Vi vet at nordmenn er sport-og fotballinteresserte, så det er åpenbart at kontrakten har en positiv effekt i forhold til vekstmuligheter.

Konsernsjefen er overbevist om at Amedias abonnenter vil sette stor pris på det utvidede sportstilbudet.

Opdahl betegner avtalen med TV2 som en sterk allianse som ville være i stand til å gjør veldig mye for fotballen.

Han kan ikke uttale seg om hvor mye avtalen er verdt, men sier at han er svært fornøyd.

TV2 er veldig glad for å få Amedia med på laget

– Hva er årsaken til at TV2 valgte Amedia for å samarbeide om fotballrettigheter?

– Det skal sies at vi har valgt hverandre. Den viktigste grunnen til at Amedia er en veldig god partner er det enorme nettverket av lokalmedier som Amedia har over hele Norge. Det at man er tett på der liv leves, er viktig, og det er også fotballen. Det meste av fotballen skjer der folk bor, sier Olav Sandnes, sjef i TV2 til Agder.

Han forteller at TV2 og Amedia har hatt veldig intensive forhandlinger, og at han er fornøyd med at de kom i havn på så kort tid.

– Vi skjønte at vi ikke ville klare å skape en hjemmebane for norsk idrett alene, derfor er vi veldig glad for å finne en så god partner som Amedia er, sier han.