Høyere lesertall og hurtigere digitalt skifte: – Agder står sterkt

Agder leses av stadig flere – og koronapandemien har gitt fart til det digitale skiftet.

DEL

Det er konklusjonen etter at Mediebedriftene la frem de offisielle opplags- og lesertallene onsdag morgen. Sammelignet med høsten 2019, ligger vi 57 under. Totalopplaget for Agder er på 7168 eksemplarer. Sammenlignet med for ett år siden, altså våren 2019, har Agder et opplag som ligger 142 høyere enn den gang. 1110 av våre abonnenter er digitale.

Vekst

Lyngdals Avis har hatt en fin opplagsutvikling og har et opplagstall på 1597, en fremgang på 57. 640 av disse er digitale.

– For Agders del er det verd å merke seg at det digitale skiftet har nådd oss for full musikk. Tallene viser at Agder står sterkt i sitt lokalområdet. En liten reduksjon fra 2. halvår 2019 til 1. halvår 2020 er en korrigering etter god vekst de seneste årene. Og vi ser at vi fortsetter veksten også i år. Det vi opplever i Lyngdal er gledelig fordi en nykommer på markedet tar et stadig større jafs av leserne. Opplagsveksten i Lyngdals Avis er gledelig, sier redaktør og daglig leder i Agder, Kristen Munksgaard.

Munksgaard er også daglig leder i Lyngdals Avis.

Tilbakegang

Til sammenligning har Lister i Farsund redusert sitt opplag med 231 aviser fra i høsten 2019 til første halvår 2020. Opplaget i Lister havner dermed på 5921. Lindenes i Mandal mister 369 abonnenter og ender på 6207 i opplag.

Går vi vestover har Dalane Tidende en fin økning i lesertallene, med 800, mens opplagstallene reduseres med 70 til 7315 abonnenter.

– Koronapandemien akselererer det digitale skiftet. Den digitale opplagsveksten fortsetter, og første halvår 2020 passerer vi en milepæl med over én million rene digitalabonnement. Samtidig ser vi at papirkonsumet faller kraftigere enn tidligere, sier Randi S. Øgrey adm. dir i MBL. Våren 2020 ble det satt besøksrekorder for mediehusenes digitale tjenester. Det rapporteres en vekst i bruk av nettaviser, apper og e-aviser fra mars da Norge stengte ned – trenden fortsatte videre utover våren.

Digitalisering

Totalopplaget for norske aviser er på 2,36 millioner og øker med 0,7 prosent fra andre halvår 2019 til første halvår 2020. Den positive utviklingen kommer først og fremst av at den digitale opplagsveksten fortsetter, selv om takten avtar noe, og i første halvår 2020 passerer norske medier over én million rene digitalabonnement. Det heldigitale opplaget øker med 6 prosent, mens det rene papiropplaget i samme periode går ned med 14 prosent. Den største andelen av opplaget er fortsatt komplettabonnement, med tilgang til både papirutgaver og digitale produkter, og utgjør nå 48 prosent av totalopplaget, mens det heldigitale opplaget er på 44 prosent og det rene papiropplaget på 7 prosent av det totale opplaget.

– Det er bra at opplaget fortsetter å øke i en krevende tid for mediehusene. Det jobbes intensivt i redaksjoner og utviklingsavdelinger for å tilby journalistikk av høy kvalitet, og et spekter av tjenester for nye abonnenter og lojale brukere av mediehusenes innhold, sier Randi S. Øgrey i MBL.

Artikkeltags