Hver andre kvinne og hver fjerde mann over 50 år vil få et brudd som følge av benskjørhet (osteoporose). Norge topper verdensstatistikken når det gjelder benskjørhetsbrudd.

I ungdommen avgjøres en stor del av hvor mye bein vi investerer i vår "skjelettbank". Fra man runder 30 år begynner nedgangen i bentettheten, sammen med muskeltverrsnittet (størrelsen på muskelcellene på tvers av muskelen), som vi trenger for å skape muskelstyrke.

➡️ OSTEOPOROSE

Man kan fort tenke at skjelettet vårt er "dødt" og stivt. Ofte glemmer man at det er vel så "levende" som hvilket som helst annet vev i kroppen. Skjelettet vårt fornyes stadig, ved to prosesser som er i balanse: ved at ben brytes ned, og ved at det bygges opp nytt ben. En kontinuerlig prosess av fornyelse.

En sunn livsstil gjennom hele livet er viktig for å bygge sterke knokler, og forebygger mye av skjelettstyrken som mistes ved osteoporose. Livsstilen fortsetter å være viktig i alderdommen når svakhetsbrudd forårsaket av osteoporose, er mer vanlig.

Skjelettet vokser til man er ca. 22-23 år. I denne perioden er det viktig å maksimere skjelettstyrken! Hvis du "investerer" mye i skjelettet i de foregående årene, vil beinbygningen din bli sterkere og du vil ha et bedre utgangspunkt for alderdommen.

➡️ SUNN SKJELETTHELSE

Tiltak du kan gjøre selv er: Å ha et balansert og sunt kosthold, holde en sunn kroppsvekt, kutte ut røyking, og følge med på alkoholinntak og medikamentinntak.

I Norge (og andre land på samme breddegrad) er inntaket av vitamin D avgjørende for hvor mye kalsium vi klarer å ta opp fra tarmen, og derfor ekstremt viktig for vår skjeletthelse. Den beste kilden til vitamin D er fra sola, da kroppen omdanner solstrålene som treffer huden til vitamin D. Dessverre har vi ikke mange månedene med sterkt sollys på våre breddegrader, og derfor anbefaler helsemyndighetene å ta vitamin D-kosttilskudd i vintermånedene oktober-mars (alle måneder som slutter på “-r” + første halvdel av mars).

Styrketrening er superviktig for å bygge et sterkt skjelett i ung alder, men også gjennom hele livet. Husk at det er aldri for sent å starte med styrketrening! Forskning viser at eldre har like god effekt av styrketrening som yngre. Trening gjør dette direkte ved å styrke skjelettet, og indirekte ved å styrke musklene som holder deg stødig på beina når du eldres. Dette reduserer sjansen for at du faller og skader deg. Uavhengig om du har osteoporose eller ei, så er det viktig å finne en treningsform som passer deg.

Trening bør være lystbetont, fordi du har bedre sjanse med å lykkes med livsstilsendringen når du faktisk liker din nye hobby. Økt styrke og balanse vil gi deg bedre trygghet og redusere risikoen for å ramle og brekke et bein.

Har du spørsmål rundt dette, ønsker råd og veiledning eller motivasjon, ta kontakt med autorisert helsepersonell.