Hvem er best til å bygge vei?

NY VEI: Det skal bygges ny firefelt E39 fra Lyngdal til Ålgård. Nå skal staten snart bestemme hvilke korridorer som skal velges.

NY VEI: Det skal bygges ny firefelt E39 fra Lyngdal til Ålgård. Nå skal staten snart bestemme hvilke korridorer som skal velges.

Av
DEL

LederDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.DET SKAL BYGGES 95,1 kilometer ny firefelt E39 fra Lyngdal til Ålgård. Forhåpentligvis kommer det snart en godkjent statlig kommunedelplan fra Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet slik at Nye Veier AS kan fortsette med detaljregulering og bygging av veien.

STATENS VEGVESEN SITT forslag om at departementet utsetter bygging av ny E39 fra Feda til Lyngdal og ser på mer gjenbruk av dagens E39 på denne strekningen virker litt bakstreversk, men ellers har Statens vegvesen overrasket med flere spenstige alternative forslag for å spare hundrevis av millioner kroner på strekningen fra Lyngdal til Ålgård.

NYE VEIER HAR som sin hovedoppgave å få mer vei for pengene. Det får av og til litt merkelige utslag ved at selskapet sitter lenge å ruger på alternative forslag som egentlig kunne vært lagt inn i planene til Statens vegvesen. I stedet kommer disse etterpå slik at Nye Veier kan vise at de «klarte å spare milliarder». Et eksempel på dette er forslaget om alternativ kryssing av Fedafjorden og alternativt kryss på Frøytland. Nye Veier mener det er mye å spare, men forslaget kom så sent at det ikke var mulig for Statens vegvesen å få det med som alternativ i de planene som departementene nå behandler. Dermed blir det en ekstrarunde og Nye Veier kan igjen si at de har «kuttet en milliard i utgifter» med sitt alternative forslag.

SAMMEN MED DET som nå er levert av planforslag ligger det en liste der Statens vegvesen kommer Nye Veier i forkjøpet, og viser at de også kan spare penger på alternative løsninger. Et eksempel står det om i dagens avis. Det handler om å legge ny E39 nærmere Lundevatn og høyere for å spare tunnel. Veien blir da 350 til 500 millioner kroner billigere, men litt lenger. Andre eksempler er strekningen fra Tronvik til Sira og en alternativ kryssløsning på Moi.

KLOKE HODER FINNES både i Statens vegvesen og Nye Veier. Når det skal brukes over 30 milliarder kroner på ny E39 er det aller viktigste at man bruker alle kloke hoder til å finne de aller beste løsningene.

Artikkeltags