Gå til sidens hovedinnhold

Kan vi bremse bruk og kast?

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

DET VAR imponerende å se engasjementet blant barn og unge under Miljødagen i Flekkefjord lørdag. Unge Amanda Larsen Østebø var en av de mange som solgte leker som hun selv hadde vokst fra og ønsket at andre skulle kunne ha glede av. Forhåpentligvis representerer hun en ny generasjon som tar et oppgjør med et forbruk basert på bruk og kast.

EN RAPPORT fra Circular economy i fjor viste at 97,6 prosent av forbruket vårt er basert på bruk og kast. Dermed er vi dårligst i Europa på gjenbruk. Frem til nå har vi kastet enorme mengder og gått glipp av mange nye arbeidsplasser innen gjenbruk- og reparasjonsbransjen.

UNDER ÅPNINGEN av Miljødagen sendte ordfører Torbjørn Klungland en tydelig beskjed til de som nå sitter i regjerings-sonderinger om at staten må fjerne momsen på reparasjoner slik at reparatører kan bli et normalt yrkesvalg igjen. Skomaker Julie Fuglesang Larsen fortalte til Agder at hun er helt enig med ordføreren. Hun viste til at svenskene har fjernet momsen på reparasjonstjenester for lenge siden. Hun fortalte at de fleste har viljen til å reparere, men at det er prisen på å reparere opp mot det å kjøpe nytt som er avgjørende for mange.

PRISEN SOM «Årets Miljøvenn 2021» fra Miljøagentene gikk til Maggie Gjedrem. Hun har vist at det er et godt marked for å «bytte» barneklær. Også køene foran Framtiden i våre hender sin klesbyttebutikk lørdag viser at folk er interessert i å gjøre et godt kjøp også av noe som andre har brukt.

DET ER et godt tegn at vi er i ferd med å våkne for å gjenbruke materialer. Undersøkelsen fra i fjor viser at vi også er blant de som har det største forbruket pr. innbygger i verden. Vi må altså også tørre å snakke om at vi kjøper fryktelig mye som blir til søppel. Vi må ikke pusse opp så ofte, kjøpe over 23 kilo klær i året eller bytte ut smartphonen vår annet hvert år dersom vi skal bremse et forbruk som har økt med 338 prosent siden 1958. Butikkene skal også leve. Kanskje det å selge noe som er solid og holdbart blir den nye trenden?