Nå vokser vi fort – digitalt

YTRING: Redaktør og daglig leder Kristen Munksgaard.

YTRING: Redaktør og daglig leder Kristen Munksgaard.

Av

Agders godkjente opplag som ble offentliggjort i går, viser at vi har en betydelig abonnementsvekst. Det gleder et voksent redaktørhjerte.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Det er på digitale abonnementer vi har festet grepet – og det interessante er at yngre mennesker igjen står på vår kundeliste. På ett år har vi økt vår abonnementsmasse med 234, slik at vi i dag har et godkjent opplag på 7225. Jevnt og trutt har vi tatt tilbake det vi gjennom mange år har mistet. Fremdeles er vi et godt stykke fra der vi var på 1980-tallet, da vi vaket rundt 9000 abonnementer.

Det er alltid med en viss spenning vi går sjekker opplagstallene som MBL, Mediebedriftene, legger frem to ganger i året. De seneste årene har vi opplevd vekst. Veksten kommer fordi vi har klart å omstille oss til å være langt mer digitale enn vi har vært. Da vi for ett år siden ble en del av Amedia-konsernet, fikk vi også systemer som kan måle hva som leses og hva som har mindre interesse. Det betyr ikke at journalistikken skal være markedsorientert. Det betyr bare at vi som journalister må være flinkere til å formidle gjennom vinkling, billedlegging og godt språk.

Omkring 77 prosent av våre abonnenter har etablert seg med digital tilgang. Det tallet burde ha vært mye høyere. Det betyr at svært mange av våre abonnenter bare bruker deler av det tilbudet de faktisk betaler for. Nettavisen er genial i forhold til det å kunne være raskt ute med en nyhet. Mange har skjønt det, men mange har ikke våget å ta i bruk det totale tilbudet vi har overfor abonnentene.

Spesielt i disse tider, der nyhetsflommen er ekstrem og der behovet for riktig informasjon er større enn noen gang, burde det nærmest være en selvfølge å ha en digital tilgang til Agders nettavis. Spredningen av korona-viruset har på mange måter satt oss på en prøve. Nå skal vi i tillegg til å lage vanlige nyheter, også sørge for at viktig informasjon fra myndighetene kommer ut. Det betyr at noe av vårt stoff ligger bak betalingsmuren, mens det som er av informasjon fra myndigheter ligger foran beetalingsmuren.

Enkelte kommer med kritiske bemerkninger knyttet til det som ligger som pluss-saker på nettavisen vår. Til det er å bemerke at journalistikk koster penger. De reportasjer og nyhetsartikler som vi bruker tid og krefter på, må nødvendigvis betales, dersom avisen skal leve videre. Ikke minst i disse tider, der annonsevolumet stuper.

Derfor er vi opptatt av at dere som er abonnenter også skal få igjen mest mulig for de pengene dere betaler for et abonnement.

Tenk bare på følgende: I dag kan vi tilby oppdaterte nyheter 24 timer i døgnet. Agder er ikke lenger bare en avis som kommer tre dager i uken på papir. Vi er en avis som tilbyr nyheter døgnet rundt, hele uken. I tillegg får man adgang til vår e-avis, som altså er papiravisen presentert elektronisk. Vi streamer en rekke arrangementer og møter, det blir levende bilder fra din lokale TV-stasjon på nett. Både hendelsesnyheter, konserter og debatter kommer rett på dataskjermen din, fordi vi også produserer levende bilder. Gjennom vårt fellesskap i Amedia, får våre lesere tilgang til et svært bredt utvalg av direktesportsbegivenheter fra hele landet. Også det er en gullglitrende mulighet for å få noe ekstra for de pengene som tradisjonelt sett har hett bladpenger.

For det er ikke lenger bladpenger – det er mediepenger. Den tradisjonelle avisen vil leve lenge, men det er ingen tvil om at fremtiden er digital. Det må selv sølvrever som undertegnede innse og akseptere. Og skal vi nå nye og yngre lesere, så må vi ta del i den omstillingen som alle norske aviser jobber med.

Papiravisen står fremdeles sterkt i vår region. Og de vil den trolig gjøre i mange år. Men vi som jobber i Agder må ligge i forkant i forhold til hvordan vi forvalter vårt bo. Som Amedias konsernsjef Are Stokstad meget klokt uttrykker det: Det er lov til å ha to tanker i hodet på en gang.

Vi skal øke vårt digitale fokus, samtidig som vi skal ta vare på papiravisen. Vi skal sørge for at vår nettavis blir den naturlige portalen til den store verdensveven – og vi skal gi våre digitale lesere en god grunn til å bli lojale kunder. På den måten skal vi vokse og gjenvinne alle de abonnentene som vi gjennom mange år har mistet grepet om, nemlig mennesker under 40 år.

Når vi i dag kan prale av en abonnementsvekst på 355 i løpet av ett år, så gir det oss en trygghet knyttet til Agders posisjon i regionen. Vi skal fremdeles være limet og lupen i lokalsamfunnet. Vi skal fremdeles være førstevalget når noe skjer i regionen. Og jeg kan love at vi skal gjøre vårt ytterste for å gi leserne det innholdet som hører lokalavisen til.

Vi gleder oss over tallene som ble presentert i går, men hviler ikke på laurbærene. Vi bretter opp ermene og går fortrøstningsfullt ut i hverdagen, med det mål for øyet å formidle gode, spennende, dramatiske, oppløftende og sjokkerende nyheter som skal glede, sjokkere, bevege og engasjere våre lesere. I de tider vi opplever nå, er avisen som informasjonskanal viktigere enn noen gang.

Spesielt i disse tider.

Artikkeltags