NYE OG moderne ferjer langs hele kysten kommer nå på plass. Elektriske ferjer skal overta alle de gjenværende sambandene langs kysten. Så også Hidrasambandet og Andabeløysambandet. For første gang på 100 år er det et annet rederi enn Flekkefjord Dampskipsselskap som skal stå for trafikken på de to sambandene lokalt. Helt nye ferjer skal settes inn i sambandene. Den nye ferjen til Hidra er allerede på plass, mens ferjen som skal trafikkere Andabeløysambandet blir levert i løpet av våren.

FREM TIL forrige uke, har den gamle dieselferjen sørget for at folk kommer seg trygt frem og tilbake til Hidra og Andabeløy. Men fredag skulle en rykende fersk og mer miljøvennlig båten settes inn. Men det har vært store innkjøringsproblemer. Det dreier seg om tilpasning mellom ferje og ferjelemmer på land. Bare fire dager senere ble el-ferjen tatt ut av drift, fordi vannstanden var rundt 50 centimeter over normalen.

JA, DU leste riktig. Boreal som drifter sambandet nå, og som har stått for bygging av nye ferjer, har åpenbart ikke tatt høyde for at vannstanden varierer. Riktignok befinner vi oss nær et amfidromisk punkt, der forskjellen mellom flo og fjære er lik null. Men det betyr ikke at vannstanden er konstant. Den endrer seg i forhold til vær og uvær, slik tilfellet var sist helg.

I DENNE uken måtte folk og biler som skulle krysse Hidrasund vente i nær tre timer på ferjeleiet, i påvente av at den gamle ferjen kunne hentes i sentrum og settes inn i trafikk over Hidrasund. Dette er naturligvis fullstendig uholdbart, ikke minst fordi dette går ut over beredskapen. Det ville være skandaløst om en ambulanse eller en brannbil ikke kom til eller fra Hidra, fordi ferjelemmene ikke stemmer.

HER MÅ alle kluter settes til, for å bruke et gammelt sjømannsuttrykk. Boreal må umiddelbart finne frem til løsninger eller tilpasninger for den nye ferjen. Og inntil det er tilfelle, må den gamle Hidraferja stå for befordring av biler og passasjerer på sambandet. Vi kan ikke risikere at denne situasjonen kan utarte til noe som er mye verre. I anbudsdokumentet er responstiden på seks timer på en reserveferje i Hidra-sambandet. Det i seg selv er jo helt på jordet.