(Nettavisen)

I en pressemelding torsdag offentliggjorde strømselskapet Tibber, at de er nødt til å gjøre endringer i faktureringspraksisen.

Endringen trer i kraft fra 1. oktober, og allerede da kan kunder av selskapet vente seg en uvanlig stor strømregning.

Det er fordi kundene i tillegg til å betale for strømforbruket i september som normalt, faktureres for et estimert forbruk frem til fakturaens forfall i midten av oktober. Fakturaperioden for oktober blir derfor lengre enn vanlig. Konsernsjef i Tibber, Edgeir Vårdal Aksnes, forstår at det kan komme brått på for kundene.

– Vi er fullstendig klar over at dette kommer brått på for kundene våre, men vi har i dag ingen annen måte å kunne sikre lavest mulig strømpris på, sier Aksnes.

Som en håndsrekning til kundene, sier Aksnes at kundene kan velge å utsette betalingsfristen.

–Samtidig har vi utviklet en løsning som gir deg som kunde mulighet til å utsette betalingen gebyrfritt i opptil 30 dager gjennom vår partner.

– Kundene vil merke det

Forbrukerrådet reagerer på Tibbers planer om å endre faktureringsprosedyren allerede fra 1. oktober. Forbrukerjurist Thomas Iversen mener Tibber setter kundene i en vanskelig situasjon.

– Alle selskaper skal varsle kundene 14 dager på forhånd når de gjør endringer i vilkårene, noe vi ikke kan se er gjort av Tibber her. Når Tibber gir kunden beskjed få dager før endringen, gjør de det vanskeligere å eventuelt bytte selskap, sier Iversen.

Han er klar på at kunden kommer til å merke dette på lommeboka, og at kunden ikke skal stå til ansvar for strømselskapets likviditet.

– Kunden skal ikke være strømselskapenes bank. Hvis selskapene trenger sikring, så bør dette løses på et annet vis, og er noe myndighetene eventuelt bør se på, slår Iversen fast.

Forbrukerrådet mener Tibber forsøker å sno seg unna definisjonen for forskuddsbetaling, og kommer med en klar oppfordring til Tibbers kunder.

– Vi anbefaler at alle benytter seg av muligheten til å sette forfallsdato så langt frem i tid som mulig.

Etterlyser tiltak

Tibber-sjefen peker på manglende garantier fra myndighetene, når han forklarer hvorfor Tibber nå er nødt til å gjøre som de gjør.

– Fraværet av statsgarantier for norske strømselskaper gjør imidlertid nå at vi ser oss nødt til å endre vår faktureringspraksis. Vi har vært i dialog med både energikomiteen på Stortinget, Energidepartementet og Finansdepartementet, men har enn så lenge ikke fått noen avklaring, sier Aksnes.

I samme åndedrag etterlyser Tibber tre konkrete tiltak for å forhindre at strømkundene må betale mer enn nødvendig.

  • Garantier til strømmarkedet
  • Utbetaling av strømstøtte via strømleverandører
  • Tiltak for lavere strømforbruk