– Dette vil gjøre ladekøene kortere i sommer. Det må imidlertid ikke bli en sovepute for videre utbygging av ladeplasser, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Over natten har eiere av andre biler enn Tesla fått tilgang til 497 nye ladepunkter fra Lyngdal i sør til Varanger i nord. Tesla blir med dette Norges største leverandør av lynlading.

– Dette er et svært etterlengtet tilskudd til det norske ladetilbudet. Over ti prosent flere ladepunkter på så kort tid, merkes godt, sier Sødal.

Ingen sovepute

– Det er likevel viktig at dette ikke blir en sovepute for regjeringen som er i gang med sin ladeplan, fortsetter han.

Antall hurtigladere langs veiene i Norge har lenge vært lavt og hele tiden ligget bak den store økningen av elbiler i bilparken.

– Våre tall viser at åpningen av superchargerne vil bringe antall ladepunkter nærmere behovet til elbilistene i dag, men det må bygges langt mer i årene fremover. De neste fire-fem årene skal det bli en halv million flere elbiler på norske veier. Det er en dobling fra dagens 500 000 elbiler. Skal alle kunne komme seg rundt i hele landet, er det mye som skal på plass, sier Sødal.

Fortsatt forbeholdt Tesla-eiere

Selv om Tesla åpner mange ladeplasser for andre merker, er ikke alle lokasjonene inkludert. Ladestasjoner med spesielt mye trafikk åpnes ikke for andre merker med det første.

– Det er der trafikken er størst at behovet for flere ladere er størst. Vi forstår hvorfor Tesla velger å forbeholde disse ladeplassene til Tesla-eiere, men da må resten av bransjen og staten brette opp ermene og få på plass flere ladeplasser, avslutter Nils Sødal.