Gå til sidens hovedinnhold

Satser på lokalmat som en del av reiselivet: – God måte å markedsføre regionen på

Kan en løype, der man får muligheten til å besøke lokalmatsprodusenter, være interessant som en del av reiselivssatsingen? Ja, tror drivkreftene bak GEOfood.

Dette temaet og flere ble diskutert da Magma Geopark og GEOfood-prosjektet nylig inviterte sine partnere til et nettverksmøte på Maritim Fjordhotel. Formålet med nettverksmøtet er at partnere skal kunne bli bedre kjent med hverandre, ikke minst dele erfaringer seg imellom.

Kjell Andreas Heskestad, prosjektleder for GEOfood, sier møtet egentlig var tenkt avholdt tidligere i år, men ble på grunn av det mye omtalte viruset utsatt. Men da så muligheten for å gjennomføre endelig bød seg igjen, sier Heskestad en bare måtte få det gjort.

– Det gjorde selvsagt at det var noen som ville vært der som det ikke passet for, siden invitasjonen kom ganske kort tid i forkant. Likevel synes jeg det ble et godt oppmøte, sier han.

Rundtur med lokalmat

Hovedtemaet for kvelden var å se på reiselivsmuligheter knyttet til lokalmat, som en del av det lokale reiselivsprosjektet UNESCO2030. Et prosjekt som man ønsker å få til er en såkalt «Matløype».

– Matløypa, eller #smakmagma, er tenkt som en del av UNESCO2030 som Magma Geopark er med på. Tanken er at produsenter skal kunne lage et besøkstilbud, der folk for eksempel kan få en omvisning på stedet/gården og smake på produkter, samtidig som produsentene tjener litt ekstra, forklarer Heskestad.

Ideen er å lage et digitalt kart med oversikt over muligheter som finnes.

– Du skal så kunne booke deg et besøk hos en produsent på den datoen du ønsker og det er ledig, sier Heskestad.

Klart til neste år?

Målet er satsingen skal markedsføres og ferdigutvikles til nyttår.

– Foreløpig gjenstår det å se hvem som blir med i samarbeidet. Det er satt en frist til 1. september. Planen er at matløypa skal være klar til bruk over nyttår, sier Heskestad.

Ubetjent lokalmatbutikk?

Et annet stort tema som ble diskutert på nettverksmøte var forslaget om ubetjent lokalmatbutikk. Heskestad viser at det for produsenter av lokalmat kan være en utfordring å få varene inn i kjedebutikker, blant annet med tanke på krav om regelmessig levering og kvalitet.

Men med et eget konsept og en egen felles butikk for alle, vil det kunne være mye enklere, trekker prosjektlederen frem.

– Ideen er hentet fra Sand i Suldal. Der har de fått laget en ubetjent butikk hvor ti produsenter selger sine produkter. Butikken ser ut som en helt vanlig butikk, men det er altså ingen som står bak kassen. Kundene kommer inn, plukker med seg de varene som er å få kjøpt den dagen, for så å betale med Vipps. Butikken har selvsagt kameraovervåkning som passer på, forklarer han, som selv har troen på at et slikt konsept kan være mulig i for eksempel Flekkefjord.

Les også

Økologisk drift på Fidsel: Lever ut drømmen om småbruk

Les også

Populært med lokalprodusert kjøtt: – Vi leverer det kundene vil ha

Les også

Hos ekteparet Hans Arne og Caroline står tiden aldri stille: – Folk synes kanskje vi gjør mye vågalt, men vi må våge å være litt sprø!

Les også

Headhuntet til prosjektstilling: Skal se på muligheter innen lokalmat