Gå til sidens hovedinnhold

– Vi leker ikke fornyelse på denne ungdomsskolen!

I en tid med pandemi, skolestreik, karaktersetting, digital eksamen og ny læreplan, fant 9. trinn på Kvinesdal ungdomsskole ut at det var på høy tid med enda mer i skolehverdagen.

Lærerne la hodene i bløt, og kom frem til at Verdens miljødag burde markeres med et flerfaglig samarbeid i påfølgende uke.

Timeplanen ble ryddet for enkeltfag, og samtlige timer gikk med til flerfaglighet. Sparebanken Sør i Kvinesdal hadde tidligere vært på ballen om å få til et estetisk løft i kommunen, og ble derfor forespurt om de ville bidra. Ordfører Per Sverre Kvinlaug stilte villig opp for å beskue de faglige resultatene.

Sekker og hansker

Etter undervisning i tematikken på mandag, stilte Sparebanken Sør med søppelsekker og hansker til ryddingen. Elevene fikk utdelt områder de skulle plukke i, og etter om lag 3 timer med plukking langs vei og natur i Kvinesdal, kom elevene tilbake med nesten 150 kg søppel. Noe av dette brukte de til å lage en kreativ installasjon, som passet til tematikken i oppgavene de på forhånd hadde trukket.

Ordfører Per Sverre Kvinlaug inspiserte utstillingen som var oppstilt kohortvis i gymsalen

– Dette var knallbra. Vi er jo alle enige om at vi helst ønsket at de ikke hadde funnet så mye søppel i Kvinesdal, men det var jo bra at de plukket så mye. Kvinesdal har satsning på miljøet, og dette prosjektet treffer midt i blinken. sa ordføreren.

Miljøbevisste elever

Kvinlaug snakket med samtlige elever på trinnet, og elevene forklarte villig hva de hadde laget.

– Det ser ut til at samtlige elever har fått mer bevissthet, og forstått at en må starte med seg selv. Mange elever svarer skikkelig bra på spørsmål, og imponerer meg stort. Jeg er kry over å møte alle disse elevene jeg har møtt i dag. Dette må løftes frem, sa en stolt ordfører.

Sparebanken Sør stilte opp med pizza til elevene, samt et gavekort på 1000 kr til den gruppen de mente utmerket seg. På spørsmål om hvorfor de engasjerer seg i slik grad, svarer avdelingsleder Pål Hompland:

– Sparebanken Sør bidrar til bærekraftig økonomisk, sosial og miljømessig utvikling i de områder der konsernet opererer. At ungdomsskolen vil plukke søppel og lage kunstutstilling synes vi er kjempebra. Det er med på å holde naturen ren, samtidig som det kan skape gode holdninger hos hver enkelt, sa Hompland.

Hånd i hanske

Undervisningsinspektør PK Stordrange forteller at Hompland tidligere i skoleåret hadde tatt kontakt og foreslått en opprydning i kommunen med elevene i arbeidslivsfag. Da anledningen bød se til å gjøre noe for hele trinnet, og kommunen i samme slengen, var han ikke sen om å kontakte sin gamle medelev i fysikk.

– Dette prosjektet passet som hånd i hanske og derfor ønsker vi å spandere pizza, brus og en premie til beste kunstverk. Vi tar miljøet på alvor, sier en fornøyd Hompland.

En av gruppene hadde plukket betydelige mengder søppel i naturen, og hadde gjentatte ganger måttet ringe faglærer Mona Kongevold for å få hentet dette med bil. I tillegg hadde elevene tatt med seg søpla hjem til en av deltakerne, og bearbeidet dette til estetiske høyder. Gruppen kan nå kose seg med en festkveld på La Strada.

Gikk for seier

– Jeg var fornøyd med det vi laget. Jeg synes det ble fint. Det er jo greit å bruke ting om igjen. Vi gikk for seier, og det var jo ikke dumt at det var en gevinst på toppen av det hele. Det gjorde at vi ble mer engasjerte, smiler en lur Trym Sindland.

– Det var ganske mye søppel ute i naturen, og det var overraskende å finne så mye på så kort tid. Slike skoleuker er mye koseligere, og uken går mye fortere, sier Odd Even Ditlefsen.

Rektor Tøri Johannessen sier at hun synes elevene var kjempeflinke. Som den kunstfanatiske filologen hun er, var hun ikke sen om å se det estetiske i hvert av verkene elevene hadde stilt ut.

– Vi leker ikke fagfornyelse, sier hun strengt.

Faglig fokus

Lærerne på 9. trinn innrømmer at det har blitt noe overtid i arbeidet med dette prosjektet, men at det garantert vil bli enklere neste år.

– Nå er jo alle planene klare til neste år, så da kan vi jo bare slappe av, smiler kontaktlærer og golflegende Fredrik Abrahamsen lurt.

– Det er viktig å fokusere på det faglige også, i tillegg til installasjonene, sier kontaktlærer Camilla Nakkestad Foss.

Når sjansen til å utfolde seg kreativt byr seg, får dette ofte stor oppmerksomhet fra de elevene som gjerne vil vise frem sine kunstneriske sider. I tillegg hadde nok flesteparten av elevene fokusert mest på det faglige, og satt seg inn i oppgaven de skulle besvare. Her var det fire forskjellige, såkalte «rike oppgaver», som tillater elevene å selv velge hvilket faglig nivå de vil oppnå og vise, men forteller hva lærerne ser etter.

Virkeligheten

De fire temaene; bærekraft, gjenvinning, resirkulering og energibruk fletter seg inn i hverandre, og åpner opp for en virkelighetsnær opplæring vi alle kan ta og føle på (bokstavelig talt). Rike oppgaver er et glimrende metodevalg når det kommer til tilpasset opplæring, så lenge struktur og motivasjon er ivaretatt.

– Alle elevene fullførte prosjektet, og kom i mål med de produktene de skulle i oppdragene. I tillegg bidro samtlige elever mer eller mindre, med det de selv ville, uten at skolen dikterte hvordan dette skulle foregå. Jeg er mektig imponert over dem og innsatsen de har vist, samt kreativiteten og måten de har angrepet og løst problemstillingen på, sier kontaktlærer Ann Jeanette Vinningland fornøyd.

Hun legger til at flere elever synes det å plukke søppel var det gøyeste, da det gikk sport i hvor mye de klarte å plukke.

Skolen og flere aktører i Kvinesdal mener at dette bør være en årlig begivenhet, og da blir det slik.

– Målet er jo å skape økt kunnskap og bevissthet om utfordringer knyttet til klima og miljø. Bærekraftig utvikling er et viktig tema å ha fokus på lokalt i Kvinesdal, i tillegg til verden rundt denne lille navlen, smiler Nakkestad Foss.